زیان فولادسازان با سرکوب قیمت آهن

زیان فولادسازان با سرکوب قیمت آهن

اولین ماه تابستان درحالی رو به پایان است که از نظر آهن‌فروشان بازار در وضعیت بدی است و اگر همین روند در ماه‌های بعدی نیز تداوم داشته باشد به زیان و احتمالا تعطیلی برخی واحدهای تولیدی منجر خواهد شد...

آهن پرایس: قیمت آهن کیلویی روز گذشته نیز همچنان با روند کاهشی و ثبات در بخش‌های مختلف بازار آهن و فولاد همراه بود به این صورت که اکثر زیرمجموعه‌های بازار داخلی با کاهش 100 تا 400 تومانی مواجه بودند و تقاضا نیز در ضعیف‌ترین حالت خود بود.

روز گذشته بازار ارز روند افزایشی نسبی داشت؛ قیمت دلارکه در ابتدای روز در کانال 48 هزار تومانی بود مجددا وارد کانال 49 هزار تومانی شد و در پایان روز هر دلار بازار آزاد 49 هزار و 100 تومان مبادله شد.

تحلیلی بر اوضاع قیمت آهن آلات

قیمت روز میلگرد روز گذشته در بسیاری از مبادی فروش بین 50 تا 200 تومان کاهش داشت اما تعدادی از کارخانه‌ها هم تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند.

قیمت روز تیرآهن شاخه‌ای نیز عمداتا ثابت اعلام شد اما قیمت تیرآهن ظفربناب در هر شاخه 100 هزار تومان کاهش یافت. قیمت روز نبشی، ناودانی و قیمت سپری در بسیاری از کارخانه‌ها با کاهش 400 تا 600 تومان همراه بودند و چند کارخانه‌ هم تغییر قیمتی نداشتند.

قیت روز قوطی آهنی، قیمت پروفیل آلومینیوم و سایر پروفیل‌ها در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند همچنین قیمت لوله مبلی، قیمت لوله آب، داربستی و انواع لوله‌های درزدار و بدون درز هم بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

قیمت روز ورق سیاه نیز در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر بود ولی قیمت ورق سیاه مبارکه حدود 100 تا 200 تومان افزایشی شد. قیمت روز ورق گالوانیزه و قیمت ورق رنگی شیروانی عمدتا با کاهش 100 تا 500 تومانی همراه بودند اما قیمت ورق روغنی تغییر نداشت.

آنچه از گزارش‌ها و آمار موجود برمی‌آید اوضاع بازار آهن به اصطلاح خراب است. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم تقاضای سرمایه تقریبا به صفر رسیده و تقاضای مصرفی نیز با ضعف شدیدی روبه‌رو است و جز در مواقع ضروری و نیاز خریدی صورت نمی‌گیرد و به نوعی متقاضی در فاز انتظار برای کاهش بیشتر قیمت آهن آلات است.

طبق تجربه به دنبال ورود تقاضا به بازار پس از مدتی رکود و انتظار، بازار با فشار موقتی تقاضا مواجه خواهد شد. هر چه ظرفیت و موجودی انبارها خالی‌تر شود، هجوم تقاضا و فشار به تولیدکنندگان نیز بیشتر می‌شود.

اما در شرایط فعلی و رکود حاکم بر بازار داخلی، کلیه محصولات فولادی از قوطی پروفیل گرفته تا انواع ورق‌ سرد و گرم در کلیه مبادی فروش با کاهشی نسبی قیمت و افت چشمگیر تقاضا مواجه هستند.

نخستین ماه تابستان در حالی رو به پایان است که از نظر آهن‌فروشان بدترین ماه تابستان برای بازار آهن بود و زیان بسیاری از سرمایه‌گذاران را در پی داشت، به عقیده برخی اگر ماه‌های بعدی تابستان نیز به همین ترتیب باشد، بسیاری از تولیدکنندگان خصوصی و توزیع‌کنندگان دچار ضرر و زیان خواهد شد و حتی ممکن است به ناچار برخی از واحدها به تعطیلی کشانده شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اثر افزایش عوارض شمش در بازار آهن

در تحلیل‌های پیشین نیز بیان کردیم که این کاهش تقاض تنها منحصر به بازار نیست و بورس کالا نیز دچار کاهش تقاضا است؛ گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است از 141 هزار تن شمش بلوم عرضه شده تنها 31 درصد مورد معامله قرار گرفت و قیمت آن با هزار تومان کاهش در هر کیلوگرم به 19 هزار و 326 تومان برآورد شد.

امروز نیز حدود 92 هزار و 250 تن انواع ورق‌ها در بورس کالا عرضه می‌شود که حدود 800 تن به ورق رنگی اختصاص دارد، 2 هزار تن به ورق سرد و 80 هزار تن آهن اسفنجی با قیمت 12 هزار و 623 تومان عرضه می‌شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (4)

  • ناشناس
    ناشناس1402/05/03 - 15:20 پاسخ

    سلام عزیز من ، فولاد سازان زیان نمی کنند این دلالها هستند که زیان می کنند. میلگرد کیلویی بایستی ده هزارتومان باشه نه بیست و سه هزار تومان که اون هم کاهش داشته

  • حسینی
    حسینی 1402/04/29 - 10:22 پاسخ

    با چه بد بختی وام مسگن گرفتم دویست ملیون خوب به نظر شما دویست تومن تا چه مرحله جواب میده .هالا باید فونداسیون از جیب خودت بگیری کار کنی تا وام آزاد بشه.قیمت میلگرد پارسال هفده تومن بود الان بیست و پنج لااقل میلگرد مصرفی مسگن را خودتون به مردم بدید که باز با قیمت بالاتر از آهن فروش نگیریم.

  • رسول عباسی
    رسول عباسی1402/04/28 - 18:35 پاسخ

    سلام یکی از عمده دلایل رکود در بازار آهن سازمان تامین اجتماعی هست چون هزاران متقاضی صدور پروانه ساختمانی پشت در بیمه تامین اجتماعی زمین گیر شده است

    • محمداحمدیان
      محمداحمدیان 1402/05/03 - 15:42

      دقیقا. احسنت به نقطه خوبی اشاره کردید